Wprowadzenie do pedagogiki


Wykaz tematów (wykłady i ćwiczenia)

1. System oświaty: organizacja i funkcjonowanie systemu oświaty, znaczenie pozycji szkoły jako instytucji edukacyjnej, funkcje i cele edukacji szkolnej.

2. Modele współczesnej szkoły.

3. Pojęcie ukrytego programu szkoły.

4. Alternatywne formy edukacji.

5. Podstawa programowa w kontekście programu nauczania oraz działalności wychowawczo-profilaktycznej.

6. Wychowanie w kontekście rozwoju: ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania.

7. Istota i funkcja wychowania oraz proces wychowania, jego struktura, właściwości i dynamika.

8. Formy i zasady udzielania wsparcia w placówkach systemu oświaty.

9. Znaczenie współpracy rodziny ucznia i szkoły oraz szkoły ze środowiskiem pozaszkolnym.

10. Zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela: obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy.

11. Metodyka pracy wychowawczej, program pracy wychowawczej.

12. Style kierowania klasą, ład i dyscyplina w klasie.

13. Poszanowanie godności dziecka, ucznia lub wychowanka, różnicowanie, indywidualizacja i personalizacja pracy z uczniami.

14. Funkcjonowanie klasy szkolnej jako grupy społecznej, procesy społeczne w klasie.

15. Rozwiązywanie konfliktów w klasie lub grupie wychowawczej.

16. Animowanie życia społeczno-kulturalnego klasy, wspieranie samorządności i autonomii uczniów, rozwijanie u dzieci, uczniów lub wychowanków kompetencji komunikacyjnych i umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji.

17. Zagrożenia dzieci i młodzieży: zjawiska agresji i przemocy, w tym agresji elektronicznej, oraz uzależnień, w tym od środków psychoaktywnych i komputera.

18. Zagrożenia dzieci i młodzieży: grupy nieformalne, podkultury młodzieżowe i sekty.

19. Doradztwo zawodowe: wspomaganie ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej, potrzeba przygotowania uczniów do uczenia się przez całe życie.


Wykaz publikacji obowiązkowych:

Kwieciński Z., Śliwerski B.,(red.) Pedagogika T. 1,2. Warszawa 2003.

Śliwerski B. (red.), Pedagogika t. 1, GWP, Gdańsk 2006 (rozdziały 2, 3, 4, 5).

Day Ch., Rozwój zawodowy nauczyciela, Gdańsk 2004.

Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008.

Perry R., Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem, Warszawa 2000.


ZADANIE 1. 

Na podstawie literatury przygotujcie w grupach prezentację (w dowolnej formie) na temat wybranej formy edukacji alternatywnej. Podzielcie się na tyle grup ile zagadnień. Do każdego opracowania przygotujcie ćwiczenia/ zadanie/ grę/ praktyczną typową dla danej formy.

1. Szkoły Marii Montessori

2. Szkoła Celestyna Freineta 

3. Szkoła Waldorfska

4. Szkoła leśna

5. Edukacja domowa

6. Edukacja dla Zrównoważonego Rozwoju

7. Unchooling


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz