Metoda "5W" jest jedną z najbardziej rozpowszechnionych i lubianych strategii tworzenia założeń do projektów.
Pozwala ona na ustalenie, doprecyzowanie i opisanie tego, co i tak znajdzie się we wniosku o przyznanie środków, czyli tak zwany grant.
Nazwa tej metody pochodzi od pierwszych liter kluczowych słów:
What (Co)?, Why (Dlaczego)?, Who (Kto)?, When (Gdzie)?, Where (Kiedy)?
Gdy masz pomysł na projekt, na jakieś działanie, ale nie wiesz od czego zacząć, jak zacząć pracę nad przygotowaniem wniosku lub prezentacji pomysłu, warto skorzystać z tej metody i zrealizować tych pięć prostych kroków. Dzięki nim samodzielnie opracujesz najważniejsze założenia służących realizacji pomysłu.
1. WHAT?
Zastanów się, jaki jest Twój cel główny? Jakie są poszczególne etapy w tym projekcie? Co chcesz osiągnąć dzięki temu projektowi? Jakie jest jego główne zamierzenie?
Na tym etapie koniecznie zastanów się jakie konkretnie działania będziesz podejmować w projekcie by osiągnąć cel? CO się będzie działo podczas realizacji projektu?
Jakie przewidujesz efekty po projekcie (jaki będzie charakter tych efektów: naukowy, społeczny, ekonomiczny, ekologiczny, indywidualny...?)
Pierwszy krok masz już za sobą... Czasami najtrudniej jest ustalić cel, a następnie spojrzeć na niego z perspektywy efektów jakie ma przynieść.
2. WHY?
Na tym etapie analizujesz zasadność swojego projektu, szanse jego powodzenia (przydatna jest tu prosta analiza SWOT) oraz poszukujesz argumentów pozwalających ugruntować przekonanie o słuszności i zasadności Twojego pomysłu.
Teraz jest czas na stworzenie uzasadnienia tego projektu. Pamiętaj, że ten element we wniosku będzie oceniany z perspektywy marketingowej, czyli ...
... na ile Twój produkt - to chcesz zrobić, co planujesz w projekcie - jest ważne, atrakcyjne, potrzebne, innowacyjne, wypełniające jakąś niszę, odpowiadające na potrzeby wybranej społeczności, zaawansowane, etc.
Dlaczego ten projekt jest potrzebny?
Być może obserwujesz jakieś braki w danym obszarze, którym się zajmujesz lub istnieje potrzeba zmiany w Twoim otoczeniu? Jaki jest motyw Twojego działania?
Uważaj, nie przesadź w zachwycie nad swoim projektem... bądź jednocześnie optymistą i realistą!
Dlaczego akurat ten projekt ma szanse powodzenia? Jakie ma mocne strony, co mu sprzyja, kto mu lobbuje?
3. WHO?
Ten punkt jest bardzo istotny i dlatego też bardzo rozbudowany, bowiem odnosi się do kilku elementów koncepcji projektu. Wszystkie muszą być dobrze przemyślane. Podczas pisania wniosku z pewnością kilka razy będziesz odpowiadać na pytanie "KTO?".
a) Po pierwsze ustal beneficjentów działań projektowych. Kto będzie brał udział w projekcie? Do kogo jest on skierowany? Kto jest odbiorcą? Kto będzie uczestniczył w działaniach projektowych? Czy projekt będzie skierowany do wąskiej grupy osób, czy dla każdego? Kto jest pośrednim, a kto bezpośrednim beneficjentem Twojego projektu?
Ważne jest żeby zastanowić się teraz nad sposobem doboru uczestników? Skąd oni się zjawią w projekcie? Czy będzie zorganizowany nabór? Jeśli tak, to na jakich zasadach? Jeżeli nie, to w jaki inny sposób? Jakie są limity przyjęć?
b) Pytając KTO? pytasz też o zasoby własne, czym ty - jako pomysłodawca- dysponujesz? Jakie masz wykształcenie, szkolenia, kompetencje, umiejętności, zainteresowania, mocne strony itd.
Zdarza się, że do niektórych wniosków wymagane jest załączenie CV wnioskodawcy, czyli Twoje.
Dlatego warto przemyśleć wcześniej 'czym dysponujemy', a może nawet stworzyć nowe i atrakcyjne CV.
c) Niezbędne jest też popatrzenie na swój projekt z perspektywy menagera-kadrowca. To znaczy, że potrzebujesz przemyśleć kogo potrzebujesz do zespołu, kto ma z tobą współpracować? Jakie pojawią się funkcje? Kto będzie koordynatorem projektu? Kto będzie Ci potrzebny? Czy będzie potrzebny asystent, a może sekretarz lub księgowa, a może tłumacz lub przewodnik? Kogo będziesz mógł zaangażować ze swojego otoczenia, kogo będziesz musiał zatrudnić 'z zewnątrz'?
d) Kto będzie Twoim partnerem w projekcie? Czasami warto przemyśleć możliwość włączenia do projektu jakieś organizacji lub/i instytucji (stowarzyszenia, fundacji, partnerskiej szkoły, urzędu). Zwiększa to zarówno atrakcyjność projektu, naszą wiarygodność jako inicjatorów i wnioskodawców, a także poszerza możliwości realizacji projektu.
Ponadto zawsze istnieje możliwość pozyskania patronów medialnych, honorowych, a także sponsorów.
Kto będzie odpowiedzialny? Jaki będzie obowiązywał podział zadań? Jaki przydział obowiązków? Jakich kompetencji i kwalifikacji będziesz wymagać od swojego zespołu?
4. WHEN?
Najtrudniejsze kroki masz już chyba za sobą. Udało Ci się ustalić "kto z kim, co i dlaczego?"
Teraz pytanie: Kiedy zaczniesz? Jak przy każdym zadaniu, zmianie, postanowieniu, celu, który chcemy zrealizować... szukamy odpowiedniego terminu, "magicznej" daty. Niestety w przypadku pisania wniosków o grant, terminy są w ogromnym przybliżeniu podane w regulaminie. Najczęściej data końcowa jest podana z dokładnością do konkretnego dnia, a czasami nawet godziny.
Odpowiadając na pytanie KIEDY? potrzebujesz ustalić, tak naprawdę kilka rzeczy:
Kiedy się rozpocznie i kiedy zakończy cały projekt?
Kiedy będą odbywała się kolejne działania w projekcie?
Jaki czas przewidujesz na realizację zadań projektowych?
Kiedy ewaluacja i monitoring, jeżeli je planujesz?
Dobrze przygotować już na tym etapie harmonogram działań jakie będziesz podejmować w trakcie realizacji projektu. Taki harmonogram to przewidywalny punkt każdego wniosku.
5. WHERE?
Ostatnia kwestia do przemyślenia to miejsce projektu?
Na tym etapie musisz zastanowić się nad dwiema kwestiami.
Jakiego obszaru będzie dotyczył ten projekt? Jaki będzie miał zasięg? Regionalny, lokalny, czy też ogólnopolski? A może międzynarodowy? Może dotyczyć wybranych województw, gmin, powiatów lub tylko jednej dzielnicy, a nawet konkretnego budynku lub ulicy.
Pamiętaj, że wybór miejsca, rozumianego jako obszar działań projektowych może mieć wpływ na rekrutację.
Druga kwestia, to ustalenie konkretnego miejsca, w którym ten projekt będzie realizowany. Chodzi tu o punkt spotkań uczestników, o sale, pracownie, laboratoria, etc. Jeżeli na przykład Twój projekt zakłada przeprowadzenie warsztatów, to musisz się zastanowić, gdzie je zorganizujesz? Czy dysponujesz jakąś salą, czy będziesz musiał wynająć? Być może posiadasz jakiś partnerów, których chcesz zaangażować w projekt i dzięki nim zyskujesz dostęp do pomieszczeń warsztatowych, sal gimnastycznych itd.?
Dzięki tym podstawowym pięciu krokom pisania projektów udało Ci się stworzyć 60% założeń projektu, które następnie umieścisz we wniosku! Niesamowite i całkiem łatwe! Kolejnym wyzwaniem będzie przemyślenie kosztów i stworzenie budżetu dla projektu, ale to już "zupełnie inna bajka". Teraz pora odrobinkę relaksu przed następnymi zadaniami!
Pozwala ona na ustalenie, doprecyzowanie i opisanie tego, co i tak znajdzie się we wniosku o przyznanie środków, czyli tak zwany grant.
Nazwa tej metody pochodzi od pierwszych liter kluczowych słów:
What (Co)?, Why (Dlaczego)?, Who (Kto)?, When (Gdzie)?, Where (Kiedy)?
Gdy masz pomysł na projekt, na jakieś działanie, ale nie wiesz od czego zacząć, jak zacząć pracę nad przygotowaniem wniosku lub prezentacji pomysłu, warto skorzystać z tej metody i zrealizować tych pięć prostych kroków. Dzięki nim samodzielnie opracujesz najważniejsze założenia służących realizacji pomysłu.
1. WHAT?
Zastanów się, jaki jest Twój cel główny? Jakie są poszczególne etapy w tym projekcie? Co chcesz osiągnąć dzięki temu projektowi? Jakie jest jego główne zamierzenie?
Na tym etapie koniecznie zastanów się jakie konkretnie działania będziesz podejmować w projekcie by osiągnąć cel? CO się będzie działo podczas realizacji projektu?
Jakie przewidujesz efekty po projekcie (jaki będzie charakter tych efektów: naukowy, społeczny, ekonomiczny, ekologiczny, indywidualny...?)
Pierwszy krok masz już za sobą... Czasami najtrudniej jest ustalić cel, a następnie spojrzeć na niego z perspektywy efektów jakie ma przynieść.
2. WHY?
Na tym etapie analizujesz zasadność swojego projektu, szanse jego powodzenia (przydatna jest tu prosta analiza SWOT) oraz poszukujesz argumentów pozwalających ugruntować przekonanie o słuszności i zasadności Twojego pomysłu.
Teraz jest czas na stworzenie uzasadnienia tego projektu. Pamiętaj, że ten element we wniosku będzie oceniany z perspektywy marketingowej, czyli ...
... na ile Twój produkt - to chcesz zrobić, co planujesz w projekcie - jest ważne, atrakcyjne, potrzebne, innowacyjne, wypełniające jakąś niszę, odpowiadające na potrzeby wybranej społeczności, zaawansowane, etc.
Dlaczego ten projekt jest potrzebny?
Być może obserwujesz jakieś braki w danym obszarze, którym się zajmujesz lub istnieje potrzeba zmiany w Twoim otoczeniu? Jaki jest motyw Twojego działania?
Uważaj, nie przesadź w zachwycie nad swoim projektem... bądź jednocześnie optymistą i realistą!
Dlaczego akurat ten projekt ma szanse powodzenia? Jakie ma mocne strony, co mu sprzyja, kto mu lobbuje?
3. WHO?
Ten punkt jest bardzo istotny i dlatego też bardzo rozbudowany, bowiem odnosi się do kilku elementów koncepcji projektu. Wszystkie muszą być dobrze przemyślane. Podczas pisania wniosku z pewnością kilka razy będziesz odpowiadać na pytanie "KTO?".
a) Po pierwsze ustal beneficjentów działań projektowych. Kto będzie brał udział w projekcie? Do kogo jest on skierowany? Kto jest odbiorcą? Kto będzie uczestniczył w działaniach projektowych? Czy projekt będzie skierowany do wąskiej grupy osób, czy dla każdego? Kto jest pośrednim, a kto bezpośrednim beneficjentem Twojego projektu?
Ważne jest żeby zastanowić się teraz nad sposobem doboru uczestników? Skąd oni się zjawią w projekcie? Czy będzie zorganizowany nabór? Jeśli tak, to na jakich zasadach? Jeżeli nie, to w jaki inny sposób? Jakie są limity przyjęć?
b) Pytając KTO? pytasz też o zasoby własne, czym ty - jako pomysłodawca- dysponujesz? Jakie masz wykształcenie, szkolenia, kompetencje, umiejętności, zainteresowania, mocne strony itd.
Zdarza się, że do niektórych wniosków wymagane jest załączenie CV wnioskodawcy, czyli Twoje.
Dlatego warto przemyśleć wcześniej 'czym dysponujemy', a może nawet stworzyć nowe i atrakcyjne CV.
c) Niezbędne jest też popatrzenie na swój projekt z perspektywy menagera-kadrowca. To znaczy, że potrzebujesz przemyśleć kogo potrzebujesz do zespołu, kto ma z tobą współpracować? Jakie pojawią się funkcje? Kto będzie koordynatorem projektu? Kto będzie Ci potrzebny? Czy będzie potrzebny asystent, a może sekretarz lub księgowa, a może tłumacz lub przewodnik? Kogo będziesz mógł zaangażować ze swojego otoczenia, kogo będziesz musiał zatrudnić 'z zewnątrz'?
d) Kto będzie Twoim partnerem w projekcie? Czasami warto przemyśleć możliwość włączenia do projektu jakieś organizacji lub/i instytucji (stowarzyszenia, fundacji, partnerskiej szkoły, urzędu). Zwiększa to zarówno atrakcyjność projektu, naszą wiarygodność jako inicjatorów i wnioskodawców, a także poszerza możliwości realizacji projektu.
Ponadto zawsze istnieje możliwość pozyskania patronów medialnych, honorowych, a także sponsorów.
Kto będzie odpowiedzialny? Jaki będzie obowiązywał podział zadań? Jaki przydział obowiązków? Jakich kompetencji i kwalifikacji będziesz wymagać od swojego zespołu?
4. WHEN?
Najtrudniejsze kroki masz już chyba za sobą. Udało Ci się ustalić "kto z kim, co i dlaczego?"
Teraz pytanie: Kiedy zaczniesz? Jak przy każdym zadaniu, zmianie, postanowieniu, celu, który chcemy zrealizować... szukamy odpowiedniego terminu, "magicznej" daty. Niestety w przypadku pisania wniosków o grant, terminy są w ogromnym przybliżeniu podane w regulaminie. Najczęściej data końcowa jest podana z dokładnością do konkretnego dnia, a czasami nawet godziny.
Odpowiadając na pytanie KIEDY? potrzebujesz ustalić, tak naprawdę kilka rzeczy:
Kiedy się rozpocznie i kiedy zakończy cały projekt?
Kiedy będą odbywała się kolejne działania w projekcie?
Jaki czas przewidujesz na realizację zadań projektowych?
Kiedy ewaluacja i monitoring, jeżeli je planujesz?
Dobrze przygotować już na tym etapie harmonogram działań jakie będziesz podejmować w trakcie realizacji projektu. Taki harmonogram to przewidywalny punkt każdego wniosku.
5. WHERE?
Ostatnia kwestia do przemyślenia to miejsce projektu?
Na tym etapie musisz zastanowić się nad dwiema kwestiami.
Jakiego obszaru będzie dotyczył ten projekt? Jaki będzie miał zasięg? Regionalny, lokalny, czy też ogólnopolski? A może międzynarodowy? Może dotyczyć wybranych województw, gmin, powiatów lub tylko jednej dzielnicy, a nawet konkretnego budynku lub ulicy.
Pamiętaj, że wybór miejsca, rozumianego jako obszar działań projektowych może mieć wpływ na rekrutację.
Druga kwestia, to ustalenie konkretnego miejsca, w którym ten projekt będzie realizowany. Chodzi tu o punkt spotkań uczestników, o sale, pracownie, laboratoria, etc. Jeżeli na przykład Twój projekt zakłada przeprowadzenie warsztatów, to musisz się zastanowić, gdzie je zorganizujesz? Czy dysponujesz jakąś salą, czy będziesz musiał wynająć? Być może posiadasz jakiś partnerów, których chcesz zaangażować w projekt i dzięki nim zyskujesz dostęp do pomieszczeń warsztatowych, sal gimnastycznych itd.?
Dzięki tym podstawowym pięciu krokom pisania projektów udało Ci się stworzyć 60% założeń projektu, które następnie umieścisz we wniosku! Niesamowite i całkiem łatwe! Kolejnym wyzwaniem będzie przemyślenie kosztów i stworzenie budżetu dla projektu, ale to już "zupełnie inna bajka". Teraz pora odrobinkę relaksu przed następnymi zadaniami!
Opracowała: Anna K. Duda
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz