Tematyka zajęć:
1. Pojęcie i znaczenie funkcjonalnej diagnozy edukacyjnej. Typologie i składniki systemu edukacyjnego (wejścia, działania, wyjścia, kontekst).
2. Warunki wpływające na przebieg oraz skuteczność uczenia się i funkcjonowania ucznia; środowisko społeczno-wychowawcze; metody i techniki wspomagające uczenie się.
3. Zasady i metody dokonywania diagnozy nauczycielskiej i określania potencjału ucznia; techniki diagnostyczne w pedagogice: obserwacja, analiza dokumentów, metody kwestionariuszowe: wywiad, ankieta, dyferencjał semantyczny; socjometria; pomiar dydaktyczny; analiza dokumentów.
4. Specyficzne trudności w uczeniu się – dysleksja, dysgrafia, dysortografia i dyskalkulia oraz trudności w uczeniu się; zapobieganie i wczesne wykrywanie.
5. Trafność oceniania szkolnego jako proces wspierania edukacyjnego rozwoju ucznia i cel diagnozy edukacyjnej.
Literatura:
Brzezińska A.I. Socjometria [w:] Brzeziński J.M. (red.) (2020) Metodologia badań społecznych, Wyd. Zysk i Spółka
· Brzezińska A.I, Brzeziński J.M., Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych [w:] Brzeziński J.M. (red.) (2011) Metodologia badań społecznych, Wyd. Zysk i Spółka
· Mądry – Kupiec M., Zawisza E., Śliwa E, (2018), Objaw-znak-kod. Rozważania w kontekście prawidłowego i zaburzonego rozwoju dziecka, Wyd. UP Kraków.
· Knapik T., (2018), Diagnoza funkcjonalna. Planowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, ORE, Warszawa; adres: ost_knopik_diagnoza-funkcjonalna-2-z-okl..pdf
· Niemierko B.(2012), Kształcenie szkolne : podręcznik skutecznej dydaktyki, Łośgraf - Oficyna Wydawnicza, Warszawa
· Niemierko B.(2016), Diagnostyka edukacyjna; ebook. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
· Niemierko B.(red.),(2019), Znaczenie diagnozy edukacyjnej dla procesu kształcenia, Warszawa
· Miński R., Wywiad pogłębiony jako technika badawcza. Możliwości wykorzystania IDI w badaniach ewaluacyjnych, Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom XIII, Numer 3, dostęp: XI 2020 r. adres: http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume39/PSJ_13_3_Minski.pdf
· Wysocka E. (2013), Diagnostyka pedagogiczna: nowe obszary i rozwiązania. Wydawnictwo „Impuls”, Kraków. · Zaczyński W. (2000), Praca badawcza nauczyciela, WSiP, Warszawa
ZADANIE I
Przeczytaj opracowanie i zapoznaj się z różnymi rodzajami diagnozy:
ZADANIE II
http://www.sp10koszalin.pl/plikipdf/marek/a004.pdf
http://www.bc.ore.edu.pl/Content/215/Poznawanie+klasy+szkolnej.pdf
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz