Diagnoza edukacyjna

 Tematyka zajęć:

1. Pojęcie i znaczenie funkcjonalnej diagnozy edukacyjnej. Typologie i składniki systemu edukacyjnego (wejścia, działania, wyjścia, kontekst). 

2. Warunki wpływające na przebieg oraz skuteczność uczenia się i funkcjonowania ucznia; środowisko społeczno-wychowawcze; metody i techniki wspomagające uczenie się. 

3. Zasady i metody dokonywania diagnozy nauczycielskiej i określania potencjału ucznia; techniki diagnostyczne w pedagogice: obserwacja, analiza dokumentów, metody kwestionariuszowe: wywiad, ankieta, dyferencjał semantyczny; socjometria; pomiar dydaktyczny; analiza dokumentów. 

4. Specyficzne trudności w uczeniu się – dysleksja, dysgrafia, dysortografia i dyskalkulia oraz trudności w uczeniu się; zapobieganie i wczesne wykrywanie. 

5. Trafność oceniania szkolnego jako proces wspierania edukacyjnego rozwoju ucznia i cel diagnozy edukacyjnej.


Literatura:

Brzezińska A.I. Socjometria [w:] Brzeziński J.M. (red.) (2020) Metodologia badań społecznych, Wyd. Zysk i Spółka 

· Brzezińska A.I, Brzeziński J.M., Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych [w:] Brzeziński J.M. (red.) (2011) Metodologia badań społecznych, Wyd. Zysk i Spółka 

· Mądry – Kupiec M., Zawisza E., Śliwa E, (2018), Objaw-znak-kod. Rozważania w kontekście prawidłowego i zaburzonego rozwoju dziecka, Wyd. UP Kraków. 

· Knapik T., (2018), Diagnoza funkcjonalna. Planowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, ORE, Warszawa; adres: ost_knopik_diagnoza-funkcjonalna-2-z-okl..pdf 

· Niemierko B.(2012), Kształcenie szkolne : podręcznik skutecznej dydaktyki, Łośgraf - Oficyna Wydawnicza, Warszawa 

· Niemierko B.(2016), Diagnostyka edukacyjna; ebook. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

 · Niemierko B.(red.),(2019), Znaczenie diagnozy edukacyjnej dla procesu kształcenia, Warszawa

 · Miński R., Wywiad pogłębiony jako technika badawcza. Możliwości wykorzystania IDI w badaniach ewaluacyjnych, Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom XIII, Numer 3, dostęp: XI 2020 r. adres: http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume39/PSJ_13_3_Minski.pdf

 · Wysocka E. (2013), Diagnostyka pedagogiczna: nowe obszary i rozwiązania. Wydawnictwo „Impuls”, Kraków. · Zaczyński W. (2000), Praca badawcza nauczyciela, WSiP, Warszawa


ZADANIE I

Przeczytaj opracowanie i zapoznaj się z różnymi rodzajami diagnozy:

https://bip.ore.edu.pl/pliki/zamowienia/2018/powy%C5%BCej/43_ORE_PN_2018/Za%C5%82%C4%85cznik%20nr6%20do%20SzOPZ_Diagnoza%20specjalnych%20potrzeb%20rozwojowych%20i%20edukacyjnych(1).pdf

ZADANIE II

http://www.sp10koszalin.pl/plikipdf/marek/a004.pdf

http://www.bc.ore.edu.pl/Content/215/Poznawanie+klasy+szkolnej.pdf


file:///C:/Users/Go%C5%9B%C4%87/Downloads/arkusze-dla-nauczyciela-do-obserwacji-ucznia-ze-spe.pdf

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz